Workshops, undervisning, kurser… Skriveforløb, temauger, sprogdage... Underviser, huskunstner… Vejleder, tekst-coach…


Kært barn har mange navne! Og for mig er der (næsten) ikke noget mere tilfredsstillende end at dele ud af min viden om og begejstring for at skrive. Det er en gensidig udveksling af inspiration og ideer - og det gælder, uanset om jeg underviser børn, unge, voksne eller ældre.

Fra efteråret 2021 har jeg ansættelse som skriveunderviser på Forfatterskolen PS - Skolen for litteratur og mental sundhed. Fantastisk sted. Gode medundervisere.

Bred erfaring - begejstret formidling

Siden 1999 har jeg undervist på daghøjskoler, aftenskolekurser og folkeskoler, på fri-, privat- og lilleskoler samt på gymnasier og biblioteker i hele landet. Siden 2005 har jeg været tilknyttet Huskunstnerordningen under Statens Kunstfond, som yder økonomisk tilskud til børn og unges møde med kunst.Jeg har samarbejdet med dansklærere, engelsklærere, samfundsfagslærere; innovatører, tegnsprogstolke og festival-arrangører; rektorer, ledere fra offentlige og private institutioner og forskellige kursusudbydere. Jeg har tilrettelagt workshops, der spænder fra et par timers til ni måneders varighed. 

Jeg har undervist mennesker fra fra 11 til 89 år - selvsagt på vidt forskelligt niveauer. Fællesnævneren er: Formidling af konkret teknik og skriveglæde.

Ordet fanger!

Er I en skole, der vil styrke elevernes skrivelyst og skriftlige faglighed? Eller et gymnasium, der afholder sprogdage? Har du skrivekløe og leder efter et hold med ligesindede? En faglærer, som ser mulighederne i at styrke klassen socialt, mens den får fagligt relevant indhold? Så kan jeg tilbyde en rigdom af ord.

Ring eller skriv for at høre nærmere om mulighederne - jeg lægger også gerne vejen forbi (i området Storkøbenhavn og Nordsjælland), hvis I har et team-møde eller er flere lærere/parter i projektet. Og jeg hjælper gerne med at udforme en ansøgning til Huskunstnerordningen, som kan yde samarbejdet økonomisk støtte.

Proces, produkt, performance

Jeg tager som udgangspunkt altid afsæt i deltagernes behov og ønsker. Men de tre P'er her rummer meget af det, som jeg lægger vægt på:

  • Processen - er det centrale. Herunder hører også formidlingen af skrivelyst - at give begejstring videre. At komme i gang - at blive ved - at komme videre i teksten, også helt bogstaveligt. Og naturligvis læreprocessen i stilistiske greb - tilpasset niveauet hos dem, der skal modtage og kunne bruge dem.

  • Produktet - kan være lyrik og/eller prosa; to hovedgenrer, jeg selv kender til bunds. Med disse to er der en vid ramme om de produkter, undervisningen kan føre til: Samling og udgivelse af erindringer. Noveller - fx i undergenrerne realisme eller fantasy. Biografisk og/eller historisk materiale flettet ind i fiktion. Femte årgangs første Lyrik-kick eller noget helt syvogtyvende.

  • Performance - er den del, hvor oplæsning og deling af produktet bliver kernen: At kunne læse 'fortolkende op' til afgangseksamen i 9. At sætte fokus på den musikalske dimension af poesi. At turde tage sine egne ord i munden og give sin fortællerstemme liv. Her er også udførelse og udfoldelse, hvis tværgående samarbejde er en del af undervisningen (billedkunst, håndarbejde, musik, mediefag etc.)

 

"Iben er fantastisk, fordi hun giver en helt ny oplevelse af støtte. Metoderne var langt fra en ensidig 'berettermodel', og Iben har guidet os på en forstående og tålmodig måde. Hun er en en opdagelsesrejsende, og hun kan få alt ned på papir!" - Isabella Thalbitzer, Unge skrivetalenter


"Vejlederen i vort skriveforløb har i høj grad bibragt os en viden og praktisk kunnen. Iben Claces' ildhu og motivation ikke bare sætter en i gang, men holder også dampen oppe." - Inger Lynggaard ,  Erindringsskrivning


"Meget, meget lærerigt. Du er skrap til at kommentere og sætte præcist fokus på teksternes stærke og svage sider. De ark, du har uddelt, er af høj kvalitet og en værdifuld hjælp fremover." - René Boyle, Skrivekursus hos AOF


"Det store hold fandt ud, at lyrik ikke behøver at være tungt og støvet, da de først selv fik fingrene i det. Det lille hold var begejstrede for at skulle skrive selv. Jeg kan særlig godt lide, at du bare holder fast i dig selv og din begejstring for lyrik, selvom den måske ikke altid er delt af eleverne. Lyrik er ikke min egen yndlingsgenre, men du formår at gøre den interessant. Din dialog med eleverne er lige i øjenhøjde. Du er med humor og glimt i øjet super god til at tackle de unge mennesker en sen fredag eftermiddag. Mine elever på fagholdet var overraskede over, at det var muligt at skrive et digt og rigtig glade for dit besøg." - Liselotte PIlgaard og Yngve Dinsen, 10.klasseskolen Øresund